Czasowa organizacja ruchu jest jednym z typów organizacji ruchu, opracowywaną w związku z przeprowadzanymi pracami np. budowlanymi w pasie drogowym. Na przykład . Mogą to być prace budowlane bezpośrednio związane z drogą jak i te realizowane przez prywatnych inwestorów np. czasowa organizacja ruchu budowy zjazdu, przyłącza wody czy remont elewacji. Każda ingerencja, nawet najmniejsza w pas drogowy wymaga uzgodnionego projektu czasowej organizacji ruchu.
Elementy projektu czasowej organizacji ruchu
Aby projekt spełniał wymagania i możliwe było jego uzgodnienie w urzędzie, projekt tymczasowej organizacji ruchu powinien zawierać:
- plan orientacyjny,
- plan sytuacyjny,
- opis techniczny, zawierających charakterystykę drogi i ruchu na drodze, opis występujących zagrożeń i utrudnień,
- podział na etapy
- przewidywany termin wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu,
- przewidywany termin przywrócenia stałej organizacji ruchu,
- nazwisko i podpis projektanta organizacji ruchu.
Szczegółowo, niezbędne elementy projektu organizacji ruchu opisuje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. (z późn. zm.) w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
Plan orientacyjny
Miejsce prowadzenia robót jak i wprowadzanej czasowej organizacji ruchu powinien zostać przedstawiony na tzw. planie orientacyjnym. Jest to rysunek w dużej skali np. 1:20 000 gdzie zaznaczone jest miejsce robót jednak z uwagi na skalę mapy widoczne są ulice dookoła miejsca robót. Rysunek taki jest potrzebny aby można było się zorientować gdzie i w jakiej okolicy wprowadzana jest organizacja ruchu i jak może ewentualnie wpłynąć na pozostałe ulice.
Plan sytuacyjny

Plany sytuacyjne to rysunki szczegółowe w skali np. 1:500 gdzie naniesione są istniejące jak i projektowane znaki, zagospodarowanie terenu jak i miejsce robót. Rysunki zawierają informacje o znakach, ich lokalizacji. Wskazane są znaki które przeznaczone są do zasłonięcia, przeniesienia czy tymczasowej likwidacji. Jeśli prace rozłożone są na kilka etapów, wówczas powinno to mieć odzwierciedlenie na rysunkach.
Należy wskazać które znaki dotyczą wybranych etapów lub przygotować odrębne rysunki na każdy etap. Zwykle rysunki projektu organizacji ruchu opracowuje się na podkładach mapowych – nie ma konieczności korzystania z map do celów projektowych. Dla większości potrzeb wystarczą mapy zasadnicze.
Opis techniczny
W opisie technicznym powinny znaleźć się wszystkie informacje dokładnie opisujące istniejący stan drogi, jej charakterystykę czy charakterystykę ruchu. W opisie technicznym zawarte są również informacje dotyczące możliwych utrudnień i zagrożeń wynikających z prac budowlanych. W części opisowej znaleźć można również wymagania co do znaków – ich wielkości czy sposobu montażu.
Podział na etapy
Prace budowlane dla których wymagany jest projekt organizacji ruchu dotyczą często elementów infrastruktury podziemnej, znajdującej się pod jezdnią, pod wszystkimi pasami ruchu. Jeśli nie ma możliwości zamknięcia drogi w całości, wówczas wprowadza się etapowanie robót – realizację budowy kawałek po kawałku. Oczywiście na każdy taki fragment robót należy opracować organizację ruchu u zapewnić ruch pojazdów (pieszych). Czasem wystarczy połówkowe zamykanie jezdni, czasem trzeba dzielić roboty na jeszcze mniejsze etapy.
Zdarzają się sytuacje, kiedy etapowanie robót nie jest możliwe np. z przyczyn technologicznych lub nie jest konieczne z uwagi na brak skomplikowania robót. Wówczas projekt organizacji ruchu czasowej ma jeden etap. Po skończonych robotach należy przywrócić istniejąca organizacje ruchu lub wdrożyć nową jeśli była zatwierdzona.
Termin wprowadzenia organizacji ruchu
W projekcie należy wskazać w jakim terminie dana organizacja ruchu przewidywana jest do wprowadzenia. Mimo że Ustawodawca wymaga podania konkretnej daty, zwykle jest to data orientacyjna wprowadzenia robót. Rzeczywista data robót określana jest w Zatwierdzeniu jak i w uzgodnieniu z zarządcą drogi czy infrastruktury w procedurze zajęcia pasa drogowego.
Nazwisko i podpis projektanta
Projekt czasowej organizacji ruchu powinien zostać podpisany przez osobę która go sporządziła. Co do zasady, podpis powinien znaleźć się również na rysunkach organizacji ruchu.

Dane kontaktowe:
OneRoad Wojciech Mazurek
ul. Krótka 57
55-002 Dobrzykowice
Tel: +48 792 404 946
NIP: 6652967547
Oferta:
Projekty tymczasowej organizacji ruchu
Obszar działalności:
m. Wrocław
powiat Wrocławski
powiat Oławski
powiat Strzeliński
powiat Dzierżoniowski
powiat Ząbkowicki
powiat Świdnicki
